Brukernavn:
Passord:
 
Husk brukernavn/passord:
 

Klubbinfo:

Medlemsblad 2018 ligger i Rundskriv

 

Referat fra styr emøte 25 februar 2018, se Klubbinfo/Møter

Avisomtale om NTMF. se ARTIKLER

 

Grasrotandel.

Ei oppfordring til brukere av Norsk Tipping. Registrer GRASROTANDELEN på NTMF. Legg inn foreninga sitt orgnr: 990 209 820. Dette koster deg ikke noe, men det drypper litt på foreninga.

************

 

Besøk norges triveligste VW Klubb!

Tempoklubben

       INFO OM FORSIKRING:

       SØK PÅ: www.lmk.no

       og se under Forsikring

 

 

Sommeren 2018

Høsttur tur til Roy Visth, Malm

Søndag 23 september tar vi en høsttur til Malm og besøker Roy Visth sitt private museum.

Oppmøte på Brannstasjon kl 11.00

 

LMK NYTT

LMK planlegger en storstilt markering i 2019, og det er i denne anledning satt ned en egen komitè bestående av styremedlem i LMK Øyvind Wiksaas, tidligere styremedlemmer i LMK Merethe Larsen og Leif M. Skare (ansvarlige for LMK-Stafetten 2017), Toten Gammelbilklubb, Motorveteranene Hedmark, Lillehammer Veteranvogn Klubb og AMCAR.

Arrangementet vil erstatte Norgesløpet i 2019, og mye av bakgrunnen er også at LMK vil feire sitt eget 40-års jubileum. Samtidig skjer det i samme tidsrom en åpning av et nytt nasjonalt kjøretøymuseum på Hunderfossen, en viktig aksept av vårt område som både kultur og bevaringsverdig.

Det blir viktig å komme tidlig i gang med planleggingen da vi håper at flest mulig av klubbene slutter opp om arrangementet og deltar på denne minnerike markeringen i 2019. Mye av dette er tuftet på frivillighet basert på at klubbene deltar når «MOTORKONVOIEN 2019» passerer nettopp ditt distrikt.

Arrangementet vil forene store deler av vår bevegelse både gjennom samarbeid og felles sak for kjøretøykulturen i Norge. 2019 er et valgår og dermed en utmerket mulighet til å få våre politikere i tale rundt sentrale spørsmål for vår bevegelse. LMK-Stafetten gjorde dette i 2017, og dette skal vi klare igjen med enda flere klubber og engasjement fra det ganske land.

Vedlagt er mer informasjon. Dette er som sagt en foreløpig informasjon og endringer og justeringer vil kunne skje underveis i den videre planlegging. Likevel ligger destinasjon og tidspunkter fast, og dette gir noen klare holdepunkter for en deltakelse.

Med vennlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Stein Christian Husby

Generalsekretær LMK

 
              FOSENLØPET 2018

Årets Fosenløp er historie. Årets løp gikk i Leksvik med 80 veteransykler påmeldt. Her hadde ungdommen tatt ansvar og arrangerte løp for alle aldre, både deltakere og motorsykler. Da vi hadde meldt oss på, fikk vi frokost og middags billetter, disse leverte vi på Spiseriet på havna. Vi gikk til et solid frokostbord hver morgen. Alle som overnattet, måtte gjøre det i telt eller campingvogn / bobil. Felleslokaler ble kantina på Mikroplast, der var også dusjer og toalett. Ellers ble det teltet og parkert på plener og parkeringsplass rundt kantina. Lørdag ble det en forholdsvis kort kjøretur, bare ca. 2 mil, men vi besøkte to mekaniske verksteder, CNC og PTM. Her fikk vi se hva disse bedriftene med høyteknologi produserte. Det meste til offshore med veldig strenge kvalitetskrav. Her er det snakk om 1000 deler av en millimeter. Konkurransen inneholdt en teoretisk og praktisk del, meget spesiell, uten at jeg skal fordype meg i det. Dette var «Best Fosenløp Ever».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hjemvegen gikk gammelvegen langs fjorden mellom Leksvik og Mosvik, mye av den er grusveg og en del av den er dårlig skogsveg, men trivelig hvis man tar det med ro, også en artig GS veg.

 

 

 

Verdalsrace 2018

Så var årets Verdalsrace historie. Dagen begynte VÅT, og jeg er imponert over deltakerne som trosset ausregn for å være med i Verdalsrace.

 

 

 

 

 

 

Per Arne Naust kjørte hele veien fra Heimdal på en 1920 modell Harley Davidson, ikke noe problem var kommentaren. Vi utsatte oppstarten i 45 min, og derfra kom det ikke en dråpe.

 

 

 

 

 

 

La om ruta fra mye grusvei til bare ett par km, resten på asfalt. Besøk hos Martin Friberg på Nordenget med omvisning og kaffe. Avsluttet på Munkeby gjestgiveri med middag og premiering. Litt våte tall: 25 veteran motorsykkler stilte til start, med hjelperne var

 

 

 

 

 

 

 

vi 29 som ble med på årets Verdalsrace. Eldste motorsykkel var 1920 Harley Davidson eid av Per Arne Naust fra Heimdal. Deltakerpris gikk til 1938 Zundapp tilhører Trond Sakshaug. Den teoretiske konkurransen ble vunnet av Sverre Valstad.

 

 

 

 

 

 

Havariprisen gikk til Geir Singstad med god margin, glemte denne koppen, da ingen de siste årene har gjort seg fortjent til den. Men Geir klarte å havarere to 2 mopeder. Utmerkelsen ble overlevert på jobb! 

 

 

Museumstur til Mørsil

Det ble sendt ut invitasjon til en lørdagsutflukt til NTMF og SVMC, målet var denne gang et privat motorsykkelmuseum i Mørsil. Totalt ble vi 32 personer som møttes i Åre. 3 biler og 24 motorsykler. Eldste veteran motorsykkel var en Ariel NG fra 1936, ellers var 2 femtitallere, men de fleste var nyere veteraner og nyere motorsykler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På inngangen fikk vi kaffe og rundstykker

 

 

 

Stiklestadløpet 2018

 

 

 

 

 

 

 

Årets Stiklestadløp hadde en større oppslutning enn på mange år. Ett tredvetalls deltakere ble med på en uhøytidelig konkuranse og en fin kjøretur på verdalske og levangerske bygdeveger. Artig var det at så mange to-hjulinger ble med, det var til dels heftig totaktsrøyk oppover bakkene. Kjøreturen hadde pause med teoretiske oppgaver utenfor Okkenhaug forsamlingshus, en liten feilkjøring førte til at vi besøkte Hansfoss kraftverk, Levangers første kraftverk. ca 1916. Turen gikk videre og vi endte til slutt på Skallstuggu. Der var det fullt med folk, en trubadur severte sine viser ute, ellers var det servering av grillmat ute og sodd inne, pluss kaffe. Vi okkupert noen benker slik at vi ble samlet. De fleste kjøpte seg middag og vi fikk gjennomført den praktiske delen av konkuransen, Kåre Ringen klarte å skru ned en låsmutter ned hele gjengestålet på 1 minutt, noe som ga 5 poeng, imponerende, men ikke nok. Det ble premiert for beste på to hjul, bil og passasjer.

Beste passasjer: Julia Sakshaug

Beste på mc: Tore Svartås

Beste i bil: Torleif Bakken

 

Klubbmøte hos Odd Matberg

Forholdsvis kaldt vær denne kvelden gjorde at tohjulingene uteble, ikke særlig fristende å kjøre motorsykkel i 5 varmegrader og noe fuktighet i lufta. Vi som møtte opp på fire hjul på det idylliske tunet til Odd ble tatt varmt imot, med egen parkeringsvakt som fordelte entusiastkjøretøy og på egen plass inne på tunet mens vanlige biler måtte stå utenfor. Grei ordning. I låven på gården har Odd innredet verksted og kjøretøyutstilling i 1. etasje. Her har han samlet mange eldre Tempo mopeder og en motorsykkel, samt en Jawa 56-modell og en Volkswagen 63, alle i god kjørbar stand. I 2. etasje er det innredet kombinert festlokale med scene, og samling av alskens gjenstander fra mange tiår tilbake. Lokalet brukes til lokale sammenkomster, med live musikk og andre aktiviteter. Odd hadde historier knyttet til de fleste gjenstandene han har samlet, noe som gjør det interessant å være med på en omvisning her. Etter kaffeservering med tilbehør var nok alle enige om at det å komme på klubbmøter i NTMF er en fin og givende måte å tiden på en hverdagskveld.

 


  

 

 

 

 

 

 

 
På Rønningen har Odd Matberg også samlet mye dokumentasjon, blant annet bilder fra 60-tallet angående Levanger Motorsykkelklubb. De var tidlig ute på Levanger. Et av bildene viser mange av medlemmene i klubben. Odd har navnsatt en del av personene på dette bildet, men som dere ser mangler det noen også. Så spørsmålet er - kan noen av dere hjelpe med navnsetting på de det står "ukjent" på? Er nok best å se dette på storskjerm/PC.
 

Juni klubbmøte 2018

Husk klubbmøtet hos Odd Matberg tirsdag 5. juni.

Vi kjører samlet fra YX Verdal og Vianor på trekanten Levanger kl 18.30

 
 Sommerens vakreste eventyr er på gang i Selbu, her er et knippe av bilene. Det er virkelig verdt et besøk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NVMC Fosen har "Storvatnet rundt" søndag 20.mai

Oppmøte ved Olsøykrysset kl 11.00.

Vi innant kjører samlet fra bensinstasjonen på Strømmen kl 10.00

 

VÅRMØNSTRING

Søndag 13. mai. 

Det blir en kjøretur til Tautra

Oppmøte Levanger torg kl. 12.

Avreise kl 13.

 

Husk klubbmøte i kveld på Brannstasjon.

Det ble rokkering av mai og junimøtet. 

Mai møtet blir 8. mai på Brannstsjon Steinkjer kl 19.00

Møt opp med veterankjøretøyet.

 

 

 

 

Stjørdal veteranmotorsykkel klubb`s vårmønstring.

SVMC`s vårmønstringskulle være en tur i solskinn, i følge yr , men slik gikk det ikke. Men det finnes som kjent ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Vi var fire stykker fra NTMF som tok turen til Stjørdal Torg der 22 andre også hadde møtt opp for en tur langs gammel E6 til Ranheim, videre opp til Jonsvannet, vi skulle kjøre rundt det, men avlyste det pga dårlig og blaut grusveg. Tok asfalten til Heimdal og til garasjebesøk hos Jon Oddbjørn Mathisen på Selsbakk. Der ble det servert kaffe og rundstykker. Jon hadde en stor garasje innredet til veteran hobbyen, 6 veteran motorsykler og en 1966 Opel Rekord cupe. Avsluttet med å kjøre vi opp til City Syd på Heimdal, der Trøndelag veteranvogn klubb hadde sitt søndagstreff.

 



.

 

Vårpussen rundt brannstasjon er ferdig,

de som møtte opp gjorde en flott jobb.

 

KLubbmøte 8. mai er flyttet til Gammelbrannstasjon.

Aktiviteter 1. halvår

Vårrydding ved brannstasjonen gjennomføres 24. april, oppmøte kl. 18.

Maimøte var opprinnelig planlagt til Odd Matberg, men det meldes om at det kan bli snøproblemer tidlig i mai. Alternativet er klubbmøte Brannstasjon 8. mai, brannstasjon kl. 19.

Vårmønstring, søndag 13. mai. blir en kjøretur, med oppmøte torget Levanger kl. 12.

Avreise til Tautra kl 13.

Stiklestadløpet, dato fredag 1. juni, i forbindelse med Vømmølfestivalen. Start fra Teknisk Etat Verdal mellom kl. 17 og 19. Det legges opp til et rebusløp/PO-løp. Steinar R legger opp rute og oppgaver. Målgang på YX. Det blir premiering til de tre første plasser, etter at alle er kommet inn.

Junimøte hos Odd Matberg foreslås 5. juni kl. 19.

Med vennlig hilsen

Steinar Nilsen

 

Når det er finvær møtes motorinteresserte på YX i Verdal, noen veteraner kommer innom også.

Her er to av dem:

 

Landsmøte 2018 LMK, Gardermoen 7. april 2018

Godt oppmøte, ca 120 deltakere, flere med fullmakter. Antall klubber 59, 339 stemmer til stede, 620 stemmer.

Bjørn G. Johannesen innledet med en kommentar til egen avgang som styreleder 31.12. 2018, og poengterte at han selv ikke hadde hatt noen problemer med å fortsette, med vurdering av habilitet fra sak til sak. Avgangen skyldtes manglende tillit fra resten av styret.

Valg av møteleder, sekretær og fullmaktskomite ble utført.

Årsberetning ble gjennomgått og godkjent, uten vesentlige kommentarer.

Regnskap 2017 ble gjennomgått av generalsekretær. Størst kostnadsvekst var på posten Uforutsette kostnader, kr. 458 000,-. Dette beløpet er i sin helhet kostnader til advokatbistand i forbindelse med konflikten med Watercircles. Landsmøtet 2017 ga styret fullmakt til å innkalle nødvendig juridisk bistand i denne konflikten.

Neste punkt var foreningens arbeidsplan, som beskriver de viktigste aktivitetene.

Viktige moment her er nasjonalt og internasjonalt arbeid for å bevare retten til å bruke kjøretøyene våre. Det kommer stadig nye forslag til begrensninger innen enkelte land og på EU-nivå. Et eksempel er Hellas, hvor det nå er forbudt å kjøre historiske kjøretøy.

Ellers jobbes det med å heve anseelsen til historiske kjøretøy. LMK-stafetten i 2017 er et vellykket eksempel på tiltak for å oppnå dette.

På administrativt nivå jobbes det med kompetanseheving på ansatte. LMK sine arkiv er under digitalisering, og www.lmk.no skal oppdateres mer. LMK-nytt på epost vil fortsatt være en kanal for informasjon direkte til klubbene – her er det viktig at informasjonen spres fra epostmottaker i den enkelte klubb og videre ut til det enkelte medlem. Administrasjonen vil ta kontakt med kjøretøyklubber som ikke er medlemmer i LMK. med tanke på å øke medlemsmassen.

Strategi og handlingsplan for 2018

• Strategisk politisk arbeid

o Årlig møte med politikere

o Være aktiv i media – mal powerpoint og brosjyre

o Delta på politiske arenaer - Arendasluka

o Delta i FIVA

• Synliggjøre organisasjonen og medlemmene gjennom deltakelse utad

o Delta på nasjonale treff – være synlige

o Delta på kulturelle arenaer

o Markere 40-års jubileum i 2019 – Midt-Norge?

o Utvikle samarbeidet med Amcar og andre

• Utvikle LMK som faglig kompetansebank

o Utvikle oversikt over ressurspersoner og miljø i LMK

o Synliggjøre LMK som nasjonal aktør med fagkunnskap på kulturhistoriske kjøretøy

• Utvikle LMK og medlemsklubbene i et tettere tilrettelagt samarbeid

o Gjennomføre jurs i styrearbeid og mediehåndtering

o Avholde temarettede samlinger

o Utvikle medlemstilbud og fordeler

Videre ble det behandlet innkommede forslag om å rette tiltak mot tidligere tillitsvalgt Bjørn Austad Hvaleby, angående flere beklagelige forhold som oppsto for noen år tilbake, med forgreninger til dagens situasjon. Landsmøtet vedtok å ikke rette ytterligere tiltak mot Hvaleby.

Neste sak var størrelse på klubbenes medlemsavgift i LMK. Bakgrunnen ligger i at forslagsstillerne ønsker en økonomi for LMK hvor man blir mindre avhengig av inntekter fra forsikringsordningen. Forslag til ny kontingent varierer fra kr. 10,- til kr. 75,- pr medlem. Landsmøtet vedtok en økning med kr 20,- til ny kontingent kr 35,- pr medlem. Det ble samtidig vedtatt at det skal settes ned et utvalg med hensikt utvikling av forbundets framtidige økonomi.

Norgesløpet var neste sak. i 2018 blir dette i Grenland. For 2019 blir det et eget jubileumsarrangement i regi av LMK. For 2020 går søknadsfristen ut 1. mai 2018, og det er ikke innkommet søknader. Det oppfordres til å søke, gjerne også mindre klubber i samarbeid. Innkommet forslag var å gjøre om LMK-garantien på kr. 50 000,- til arrangørklubben om til et tilskudd på kr. 50 000,-. Etter avstemming ble styrets forslag om å opprettholde dette som en garantiordning vedtatt.

Et forslag er fremmet om å gjøre om styrets antall til 5 representanter. Forslaget ble vedtatt.

Budsjett 2018 ble gjennomgått. Det ble påplusset kr. 30 000,- til styrets representasjon og lobbyvirksomhet. Budsjettet ble vedtatt med denne endring.

Siste post på dagsorden var valg. Valgkomiteen hadde følgende forslag:

Styreleder: Torbjørn Evanger

Styremedlem: Øyvind Wiksaas

Styremedlem: Per Ramsøskar

Styremedlem Geir Iversen

Styremedlem: Thor Longva

Forslaget ble enstemmig vedtatt. Valgkomite ble enstemmig gjenvalgt.

Deretter ble landsmøtet presentert for innlegg fra forskjellige aktører.

If presenterte forsikringsavtalen med LMK. Et spørsmål som ble stilt var hvordan forsikringstagere blir kontrollert når de opplyser at de er medlem i en LMK-klubb. Svaret var at dette er basert på tillit, men at dette vil bli fulgt opp av etterkontroller ved henvendelser til klubbene via LMK. Videre vil det bli innført dokumentasjonssystemer basert på frivillighet, gjennom LMK. Gjennomføring av dette vil være basert på mulighetene som ligger i det nye personverndirektivet.

Et annet spørsmål var om hvorfor det er forskjell på tilbudet om veteranforsikring i Amcar og i LMK. Svaret var at tilbudene er basert på ønsker og krav fra de forskjellige organisasjonene.

Videre kom det spørsmål rundt hva som skjer ved en skade på et veterankjøretøy. Her vil dedikerte skadebehandlere med erfaring med veterankjøretøy bli tildelt sakene. Det vil også bli utarbeidet en database på aktuelle verksted for skadereparasjoner på veterankjøretøy.

På spørsmål om bruken av kjøretøy med veteranforsikring som brukskjøretøy er det fortsatt ingen fasit – men det skal litt til før bruk av kjøretøyet til jobben iblant vil føre til avkorting. Man bør uansett disponere et hovedkjøretøy til daglig bruk.

 

 

 
Terje sendte noen bilder av en ny amerikansk motorsykkel, denne legger seg inn i rekken av retro motorsykler.
 
 

Sender deg noen bilder av Janus motorsykkel, et heller ukjent merke. Fabrikken ble grunnlagt i 2011 og lager småsykler, 250 cc, vesentlig racing.

Bildene er tatt av Gregory Dowling, som er svigerfaren til vår datter Toril, som bor i Edwards, Colorado.

Under et kundebesøk kom han over sykkelen som sto utstilt i inngangspartiet til huset.

 

Terje

 

Bli medlem i NTMF ved å betale kontingent til vår konto: 4212 11 42745.
Hovedmedlem: 200,-
Husstand / Familiemedlem: 30,-
Husk navn og adresse, mobilnummer og E-post adresse.
Alle medlemmer mottar tekstmelding om klubbmøter, treff, løp og "påsparket turer", skulle du som medlem ikke få denne meldingen, ta kontakt på E-post: motorhistoriskgmail.com  

 

Powered by web2net  |