Tilbake

 Monark-Albin M/42

Dette er en helsvensk armemotorsykkel, laget under krigen av Husqvarna og båt- og båtmotorprodusenten Albin. Albin hadde sin fabrikk i Kristinehamn og hadde laget båtmotorer siden 1906. De fleste av disse syklene i Norge, kom fra Sverige med de norske politistyrkene i 1945. De norske politistyrkene som dro inn i Finnmark i 1944 var utstyrt med Monark - Albin motorsykler. Etter krigen fikk det norske forsvaret overskuddsmateriell fra engelskmennene og Ariel, Norton og BSA skiftet ut Monark-Albin m/42. Dennen motorsykkelen ble solgt av det norske forsvaret i 1952 til Nils Verstad, Levanger. Han eide den til han gikk bort. Olav Halten arvet motorsykkelen, men etter noen år solgte han den til nåværende eier Rune Vollan. Denne Monark-Albin m/42 er i meget bra originalstand, det eneste en her bør gjøre er å rengjøre og sjekke motor og girboks. Resten av sykkelen bør få være slik den er med sin patina.

Under andre verdenskrig, ble det klart at det svenskeforsvaret manglet ordonnans motorsykler. Situasjonen var presserende og forsvaret sendt en forespørsel til Husqvarna. Men de var overarbeidet, og hadde ikke kapasitet til å kunne ikke ta bestillingen. Ordren ble delt, Husqverna produsert rammen og brukte Husqvarna 112 TV rammen som utgangspunkt. Albin produsert motor og girkasse.

 Resultatet ble motorsykkelen Monark-Albin m / 42, i militær sammenheng også kjent som den svenske armemotorsykkelen m/42. Den ble produsert i to versjoner: 1. sidventilermotor kalt 500 m / 42 EN i 300 eksemplarer. 2. Med toppventilmotor kalt 501 m / 42 TV i 3000 eksemplarer i 1943. Det var en røff, men tung motorsykkel med en vekt på rundt 250 kg. Motoren var 500 cm3. 3000 eksemplarer ble bygget under krigen, etter krigen ble det bygd 100 eksemplarer av reservedeler. Dette ble det svenske forsvarets første standardiserte motorsykkel. Den ble brukt i forsvaret til1960. Etter krigen vil Monarch Albin 500 TV være den første standarden i motorsykkel Frivillig Motorsykkel Corps (FMCK). Mange Monarch-Albin ble ombygd i 1950 og bruktes til offroad, trial mm.