Tilbake

 
 
 

NYMAN mopeden.

I Sverige ble det i 1952 innført en ny lov, den såkalte mopedloven. Der det ble innført et «nytt» kjøretøy, mopeden. Den ble førerkortfri og lov å kjøre fra en var 15 år.

Nylandsverke ville være med å motorisere Sverige, derfor fikk de utviklet en ny motor i Tyskland, 31cc luftkjølt, 0,8hk ved 4000 omdr./min

Den første serien med 31 ccm ble laget i Tyskland, siden ble produksjon flyttet til Nymanbolagen i Uppsala, samtidig med at den ble borret til 38,2 ccm ved å bore opp sylinderen fra 35 til 39 med mer.

Mopeden fikk navnet Autoped NV5, i 1954 ble NV forandret til Cresent.

Autoped: Auto= själv, Ped= pedal NV= NymanVerke, 5 står for de 5 som utviklet mopeden.

 Teknisk data

Motor nr:1

31cc 1-cylindret 2-takt med vändspoling, 0,8hk ved 4000rpm. Cylinderdiameter 35mm och slaglängd 32mm. SIBA svinghjulsmagnet som leverte 6V 6-8W. Motorvekt4,7kg.

Motor nr:2

38,2cc, max effekt vid 3700rpm, svinghjulsmagnet av merket SIBA eller Stefa.

Målsettningen med konstruktionen var:

*God til å klatre bakker

*Enkel å kjøre

*Stille

*Motor plasert bak et deksel for å hindre tilskitting av fører.

 Høsten 1952 var mopeden ferdig til å bli presentert. Første leveranse skjedde i mars 1953. Det blev en given vår succé.