Tilbake

 

 

Her er historien om min BMW Isetta 300.

Første gang jeg var i kontakt med bilen, var i 1993 da vi hentet den til NTMF`s utstilling ved Prøven Bil i Verdal. Vi hentet den på låven til Harald Glimstad, måtte legge planker over vedskjultaket og bort på veien for å få den ut. Det samme var jeg med på i 2007, da Harald Sakshaug kjøpte den. Hadde en avtale med Harald at hvis den skulle selges skulle jeg få høre det og i 2010 fikk jeg kjøpe den.

Isetta ble konstruert av en Italiensk kjøleskap fabrikken ISO, navnet betyr «den lille ISO». BMW kjøpte konseptet i 1955 og begynte å lage sin BMW Isetta. De skiftet ut den Italienske motoren med en BMW R25 motor, dvs en sylinder 250 ccm på 12 Hk, senere ble volumet økt til 300 ccm og 13 Hk. Den siste, Isetta 600, ble strekt ut til en 4 seter og satt inn en 600 ccm boxermotor. Denne hadde ei dør foran, der sjåfør og passasjer i framsete gikk inn, passasjerene i baksete gikk inn ei dør på høyre side.

Isetta 250 og 300 var et billig alternativ til bil og kunne registreres som motorsykkel. Den ble meget populære, og ble laget på lisens flere steder, blant annet i England, Frankrike, Belgia, Spania og Brasil. I England fikk den 3 hjul for å bli registrert som motorsykkel. Det hører også med til historien at produksjon av denne enkle «bilen» ga BMW et økonomisk oppsving, uten Isetta kanskje ingen BMW i dag.

Etter å ha undersøkt Isettaen, fant jeg mye som var utslitt og gamle «reparasjoner». Her måtte en restaurere fra grunnen. Skrudde løs og løftet av karosseriet, noen som avslørte også en del rust. Det som etter skikkelig sjekk måtte gjøres var: Sveise rust på fram skjermer, sveise inn nye fester for bensintank. Forstillinga var helt utslitt, nye bolter, foringer og tettinger. Bremsene: feil hjul i forhold til bremsetromlene (Isetta hadde 2 forskjellige bremsetromler, press-smidd tromler som var lette, og tromler i støpejern, smidde tromler krevde en annen felg.) Bremsesylinderene, hovedsylinder slanger og rør måtte skiftes. All gummi, gummifester, lister, dempere måtte skiftes. Motor hel overhales. Nytt eksosanlegg. Lykter med mer. I alt ble det kjøpt deler for over 30 tusen + 16 tusen i lakkering.

I utgangspunktet var dette en billig bil, det er de ikke lenger og et godt eksemplar betales bra.