Tilbake

 

Medlemsmøte Rødbrygga, Straumen, Inderøy

Dato: 1. desember 2015, kl. 19:00

Ant. møtte medlemmer: 22

Referent: Terje Arnevik, sekretær

 Dette var kvelden for det årlige julemøtet for NTMF-medlemmene. Som kjent arrangeres medlemsmøtene første tirsdag i hver måned, så dette ble «første tirsdag i advent». 22 medlemmer samlet seg på Rødbrygga, Straumen, Inderøy, hvor klubben spanderte pizza og brus.

Leder Roar Røssing ønsket alle velkommen, og fortalte fra regionmøte i LMK hvor utsendinger fra de lokale klubbene møtes en gang pr. år. Dette møtet hadde bl.a fokusert på forsikring, som vinterkjøring og myndighetene ute om å beholde årsavgiften uendret, men fjernes for MC og moped. Også et forslag om EU-kontroll (PKK = periodisk kjøretøykontroll) på veteranbiler hvert 5. år etter 30 år og fritak etter at kjøretøyet er 50 år er det fremmet forslag på. Dette er saker som er på høring eller LMK arbeider med.

Mens denne orienteringen pågikk, forsynte de oppmøtte seg av nydelig pizza og brus, mens praten gikk lystig ved bordene, mer eller mindre faglig. Ved slike møter kan en komme i kontakt med andre medlemmer, noe som kan være sparket til en kommer videre med sitt pågående prosjekt.

Så klirret Jørgen Røflo i glasset og kom med en munter og opplysende fortelling om navnet Jeep. Det hadde seg sånn at amerikansk krigsindustri fikk i oppgave å bygge et kjøretøy som kunne benyttes i mange sammenhenger, bære last og våpen, kunne gå i terrenget, ha 4-hjuls trekk, brukes til brøyting og som traktor. Dette konseptet kalte amerikanerne «General Purpose». Dette ble forkortet og omtalt som GP, og skrives dette i tilnærmet lydskrift blir det «dji pi», som ble til Jeep. En opplysende og morsom historie fortalt på en innlevende og fri måte av Jørgen. Slike ting går dere glipp av dere som ikke deltar i medlemsmøtene. Første kontrakt gikk til Willys-Overland, men også Ford kom inn i bildet senere (1944, dette startet før 2. verdenskrig slik at denne forrykket prosjektet), og en må være kjenner for å se forskjellene på disse kjøretøyene. Ford hadde bl.a ikke differensialsperre, kunne en annen av medlemmene opplyse. Les mer om dette på linken https://en.wikipedia.org/wiki/Jeep.

Senere kom kjøretøyer som GMC og Dodge 3/4. Tyskerne bygde VW Kübelwagen basert på gamle bobla som skulle være støttekjøretøy for infanterister. Den fikk senere endret utvekslingen da den fikk for fort for infanteriet. Også «engelskmannen» Trygve Sandberg hengte på Austin Gipsy, som var ment som en konkurrent til Land Rover.

Ja, sånn gikk kvelden, for i tillegg til å være særs trivelig, også lærerik. Og husk, kunnskap er lett å bære.

GOD JUL til alle i NTMF.