Tilbake

 
Royal Enfield 180

Årsmodell: 1917

Volum: 770 ccm

Effekt: 6 hk

Denne modellen ble lansert i 1909, fikk ny motor på 770 ccm med ny startanordning i 1912. Fra 1920 til 1930 fikk den en tradisjonell girkasse med kickstart og 1000 ccm egenprodusert motor. Royal Enfield produserte ikke egne firetakts motorer før ca. 1920.

Fra 1912 ble det brukt JAP motorer, disse ble produsert ved J.A.Prestwich & Co.Ltd. Jap produserte egne motorsykler fra 1904 til 1908, men etter det, bare motorer til andre motorsykkel- produsenter, stasjonærmotorer og motorer til allslags små landbruksutstyr. Disse motorene var motorens Rolls Royce og var blant annet brukt i 1925 Brough Superior 100 SS, som var motorsykkelens RR og var garantert 100 miles/h (160 km/t). Pris i 1925 150 pund, en kunne kjøpe et hus for den summen i England på den tiden.

Motoren på Royal`n er også et kvalitetsprodukt, men en halvtopper på 6 hk. Motoren har ikke tradisjonell oljepumpe, men trykksmøring styrt av trykkforskjellene inne i blokka når den går, og den suger selv opp olje fra oljetanken som drypper inn i motoren i et “frech oil system”.

Royal Enfield 180 har ikke tradisjonell girboks eller clutch men allikevel 2 gir og en slags clutch. Dette var den store nyvinningen da den første modellen, modell 170, kom i 1909.

Nesten alle Royal Enfield 180 ble levert med sidevogn.

Min sykkel ble produsert i 1917 og ble solgt til en kunde i Bolton.

Den første eier i Norge, var Ingeniør Bjarne Vik, han registrerte den på V-89 i 1919. Vik var fra Trondheim, begynte sitt arbeidsliv som ingeniør på jernbaneutbyggingen Sunnan - Snåsa på Nordlandsbanen.

I 1927 var den registrert på Sverre Lillevestre. Har var på kontroll hos biltilsynet 8. september 1927, den fikk ingen anmerkninger.

Sykkelen sto på Lillevestre til 1986, den ble da solgt til Svein Holmstad, Verdal. I 2011 byttet jeg til meg sykkelen, og begynte restaureringen.

Journal - Kontrollerte motorkjøretøyer 1927
  Ingeniør Bjarne Vik