Tilbake

 
 

Norton 16H 1949, 500 ccm sideventiler

Norton 16H var en etterfølger etter Big4 som er en annen ensylindret Norton. De første Norton 16H trillet ut fra fabrikken ca 1920. Disse het egentlig modell 16. På de aller første modellene måtte eierene file av ventilstammene slik at man fikk riktig ventilklaring, men i 1922 kom Norton med justerbare løftere.

I begynnelsen hadde modell 16 samme ramme som Big4 med høy bakkeklaring det ble bestemt at man skulle lage en versjon som var lavere. Dette ble sivilutgaven 16H (H står for Home modell) den høye versonen ble kalt "Colonial model" 17C. I 1938 kom 16H ut med nytt eksosanlegg dette er kjent som det styggeste eksosanlegg som noensinne er satt på en motorsykkel.

16H er mest kjent for å være en kriger. Det ble produsert 100.000 16H før og under 2. Verdenskrig. Krigsmodellen er noe høyere enn den sivile. I tillegg har den et skjold under veivhuset og lavere giring. Den ble regnet for å være en veldig robust sykkel og tålte, i følge Norton fabrikken, kraftig misbruk av kjørere og mekanikere uten å bli ødelagt. I 1947 kom den "nye 16H". Den hadde teleskopgaffel, aluminiums topp og nytt innkapslet ventilsystem. Denne modellen holdt seg nesten uforandret fram til slutten. I 1954 ble den siste 16H produsert etter en av verdens lengste uavbrutte produksjoner av en motorsykkel modell, totalt 33 år.