Tilbake

 
 

 

Ribe sykkelen.

Denne sykkelen ble første gang registrert på Ingvar Haltan 1. desember 1929. Nypris var kr 3000.- Sykkelen har en V-twin på 1200 ccm og ca 24 hk.

I 1993 ble Odin Ribe, som kjøpte sykkelen i 1932, intervjuet i Trønderavisa, dette er hva det sto da:

 

Gamle motorkjøretøyer:

Motorsykkel Harley Davidson mod. 1930.

Samtale med Odin Ribe, ved Petrus Grøtan

 

Interessen for gamle motorkjøretøyer er stor. Det har tidligere herredsskogmester i Kvam og Stod, Odin Ribe, fått erfare.

Han har en Harley Davidson motorsykkel med sidevogn, modell 1930 stående heime på Kne øvre.

Det har vært folk fra inn og utlandsom har vært og sett på sykkelen, og som gjerne kan tenke seg å kjøpe den.

Å selge kan ikke Odin tenke seg, og det holder vi med han i. Ribe kjøpte sykkelen i 1932 av H. Holtan, Byafossen for kr 1500.- For å sammenligne priser og lønninger, kan Ribe opplyse at han som herredsskogmester hadde ei årslønn på kr 1200.-. Familien Ribe bodde hos Eleseus Ystad på Utgård da han kjøpte sykkelen. Arbeidet som herredsskogmester medførte mye reising i distriktet, og det hadde tidligere skjedd med trampsykkel og hesteskyss. Nå kunne han, etter en lang dag i skogen, sette seg på motorsykkelen og kjøre hjem. Litt tid tok det likevel, for det var mange grinder på bygdeveiene den gangen. Han husker at mellom Utgård og Volden måtte han åpne og lukke 13 grinder. Spesielt vanskelig var det når grindene var plassert i bratte bakker.

Sykkelen ble brukt året rundt. Om vinteren ble sidevogna koblet fra, og så ble skiene montert på sykkelen. Det ga mye bedre styring, spesielt på hålkeføre var det nødvendig.

På spørsmål om det er turer med motorsykkelen som han husker spesielt godt, svarer Ribe:

Ja, en gang jeg skulle over til Dalbygda var det speilblank hålke og lite med brøytekanter over Guinmarka. Da var jeg skikkelig redd da jeg la til å kjøre ned Hestsprengen. På sykkelen hadde jeg halvslitte kjettinger, det var før piggdekkenes tid. Da budde jeg meg på å hoppe av sykkelen i tilfelle jeg mista styringa. Med heldigvis gikk det bra.

Harleyen var en mester til å ta seg fram i djup snø kan Ribe fortelle. Han husker en gang hans gode venn, Harald Hegge, ringte om skyss. Harald hadde vært på Hegge på harejakt og skulle heim til Steinkjer om kvelden. Dette var ennå mens det var hestebrøyting på riksvegen. Det hadde snødd så mye om dagen at bilene ikke kom fram. Ribe satte seg på sykkelen og kjørte til Hegge, henta Harald og kjørte han til Steinkjer. Tross harde fokkskavlerenkelte steder, så kom Harleyen gjennom.

Odin Ribe har stelt godt med motorsykkelen gjennom tida. Det meste av vedlikeholdet har han utført selv. Håndboka ” Viktig raad for pass av maskinen” er utslitt, men fortsatt i behold.

Til tross for at Odin Ribe blir 93 år til sommeren, så er han levende opptatt av å bevare det kjære klenodiet ”Motorsykkelen” og han viser den gjerne fram for de som ønsker det.