Tilbake

  

 

Møtereferat



Medlemsmøte hos Kjell Ivar Haltvik, Strandholmen, Ekne

Dato: 1. november 2016, kl. 19:00

Ant. møtte medlemmer: 37

Referent: Terje Arnevik, sekretær


Den ble bestilt fra Freia som vare automobil med netto last på 1000kg og 2 mened. Den ble fra leverandør garantert at kunne klare uten problem alle stigninger i Kristiania og omegn. Den ble bestilt med doble luftringer bak og enkle luftringer foran. Alle beslag skulle være forniklet. ( Gjelder all pynt og utstyr utvendig ) Den skulle ha motor med minimum 90mm boring og 140mm slag. Da ble det Renault sin 16/30Hk motor på rundt 3,6 liter.November møtet var lagt til Strandholmen, Ekne, og som forventet ble det rekordoppmøte, 37 medlemmer. De fleste har etter hvert fanget opp hvilket miljø Kjell Ivar Haltvik har bygget opp og fortsatt bygger videre. Vi var tidligere i år lovet en overraskelse på november møtet, og overraskelse ble det. Hans neste prosjekt stod allerede heime og vil kreve mye de neste 3 årene. Overraskelsen var en Renault BC fra 1913. Kjell Ivar opplyser at BC-serien ble produsert i årene 1908-1912, og hans bil er en av de siste Renault laget. BC er varebilchassis som er forsterket i forhold til personbilene Renault laget på denne tiden, og denne kan være den eneste som er igjen av denne serien. Her kan du lese hva Kjell Ivar uttaler om bilen, på datidens norsk:

I bestillingen lyder det slik:

Vi antar herved Deres tilbud paa en RENAULT VAREAUTOMOBIL, paa 1000kg.*s nettobelastning i henhold til Deres tilbud av 21.juni d.a. med følgende specifikasjon:

RENAULT 16/30 hk. 4 Cylindre med karrosseri og fuldt utstyr: Horn, Lygter, Lyskastere, Generator (gass til lyktene), Vindglas, Pumpe, Donkraft, Brækjern, Redskabskasse med fuldt utstyr, av alle nødvendige Nøkler, Tænger, Oljekande.

Vognen leveres med dobbelte luftringer paa bakhjulene og enkelte paa forhjulene i henhold til vedlagte blaakopi.

Vognen garanteres at ta enhver i og utenfor KRISTIANIA forefindende stigning med den i tilbudet anførte totalbelastning samt 2 mænd.

LEVERINGSTID saa hurtig fabrikken kann levere.

 

 

 

KRISTIANIA, 2.juli 1913

 

Det ble under bestillingsprosessen en del fram og tilbake om omgjøringer og størrelse på karosseriet samt dekk dimensjonen. Blant annet er det i et brev skrevet alt som fabrikken svarte på Fransk og videresendt til Freia på Fransk anngående dekkdimensjonen. At da alt i tillegg skulle fornikles gjorde at den kontraktfestede totalsummen for bilen ble oversteget og Aktieselskabet AUTO tapte ca 2000,- på leveransen. Bilen skulle leveres ferdig for 10.000,- Karrosseriet kostet 3500,- ferdig bygget i Norge og tilsammen med ektrakostnader i forbindelse med nikkel gjorde at det ble overskredet. Freia fraskrev seg all ekstra kostnad da de hadde kontrakt på kjøpesum og utstyr.

Planen min er å prøve å få den tilbake til så nært som jeg kan klare til slik den så ut da Freia hadde den. Bilen så slik ut som den gjør i dag i 1931 da Norsk Teknisk Museum fikk den i gave. Slik sto den på lager hos NTM til Kraft Food Norge ville ha den ut fra museet i 2003 og sette den i stand for å ha den i sine samlinger. Dette ble det ikke noe av. Videre historie vil vi komme tilbake til senere.

Men iallfall så jeg bilen første gang i februar i 2016. Da startet vel muligens prosessen for å få tak i bilen. 30 oktober 2016 hentet jeg hjem bilen. 2 dager før NTMF hadde medlemsmøtet her. Han jeg fikk tak i bilen av har samlet informasjon og deler til den i 9 år

Det og sette istand denne er en svært omfattende jobb. Ikke minst økonomisk. Planen er å starte og bygge karosseriet. Når dette er ferdig er det å restaurere chassiset. Chassiset er i god forfatning og ingen ting sitter fast. Det er noe feil med styresnekken, men alt slikt mekanisk er det jo bare å reparere. Rekonstruksjon av karosseriet er den største utfordringen. Likeså å få laget støpe maler og få støpt Marabou storkene på sidene.

Første som iallfall må på plass er en frontruteramme. Denne bestemmer innsving og høyde på karosseriet i fremkant. Alle deler til rute og ruteramme er vekk. Men de er ikke så vanskelig å rekonstruere etter bilde.

Det er 3 bilder av denne bilen fra da den gikk som Freia bil. Disse 3 bildene er det jeg har å gå etter. Jeg vil ikke gi noe tidsperspektiv for dette. Dette tar laaaaang tid. Uansett hvordan man gjør det.

Det gikk en Freia bil i Trondheim også. Lik varekasse, men den var bygget på en Fiat.

 

Kjell Ivar Haltvik

 

På vegne av NTMF vil jeg uttrykke en stor takk for at vi fikk komme og at du delte denne opplevelsen med oss. Vi er ikke i tvil om at du mestrer denne oppgaven også, lykke til.

Etter garasjeopplevelsen ble vi invitert inn i storsalen i heimens underetasje for servering av kaffe og «skuffkak» som smakte fortreffelig. Her utveksles erfaringer og nye bånd knyttes i et tidsriktig miljø blant flipperspill og jukebox.