Tilbake

Send åretsbilder av veterankjøretøyet ditt til: steinarr@vktv.no
 

 Høsttreff på Rindleiret lørdag 27. sept.

Fikk disse fine bildene fra Roar Røssing, de var tatt på høsttreffet på Rindleiret. Været var ikke det beste den dagen, men en god del entusiaster møtte opp.

 

 
 
 

Fosenløpet 2014

Så var årets Fosenløp over, over 90 deltagende veteran motorsykler fikk vist seg fram
 

 

Verdalsrace 2014

 Her er noen bilderfra Verdalsrace, artikkel er lagt i: NTMF arrangementer

 

 

 
 

 NTMF`s utstilling på Egge

 

En rask tur innom Egge museum for å se på NTMF`s utstilling. Den består av noen mopeder 3 motorsykler og klubbens Vivinus og Chevrolet buss, pluss Steinkjer`s gamle Benz brannbil. Vivinusen har fått en "ansikktsløfting" ved at den har fått på plass stripingen. Meget profesjonelt gjort. Egentelig skulle vi fått litt mere ut av ei slik utstilling. Skulle hatt med ett par personbiler, og litt spisstelt- og primuskultur. Utstillingen blir stående ut over sesongen, og vi bør allerede nå tenke på hvordan neste års utstilling skal være.

 


 

 
 
 
 
 
 

Skogsløpet 2014 på Storsand Camping

Skogsløpet 2014 gikk i strålende vær. Løpet var på Storsand Camping, og ble arrangert av Stjørdal Veteran Motorsykkel Club. Skogsløpet blir tildelt for 2 år, der dette var det siste i denne omgang. SVMC hadde lagt ned mye arbeid i løpet, og om noe ikke fungerte perfekt i fjor, så gjorde det det i år. Også det SVMC ikke rådde over ble perfekt. 138 motorsykler fra 1902 til 1982 stilte til start, her var fra 50 ccm til 1200 ccm, fra 0,8 hk til mer enn nok. Her var sykler som en gang var vanlige på Norske veier, men som en i dag må på Skogsløpet for å se igjen.

 

 

 

 

 

 

Over til venstre en Jawa og til høyre en Russisk IZH49. ( DKW NZ 350 ble brukt som mal)

 Under Zundapp 601,

 

 

 

 

 

 

 

 

 Til venstre løpets og kanskje Norges elste motorsykkel, en Progress fra 1902. For å kjøre 10 mil på denne  bør en ha god kondis, i alle fall i motbakkene. Motorsykkelen har ikke klutsj og må sykles igang.

 Årets Skogsløp startet på Storsand Camping i Malvik. 1 etappe gikk gjennom Hommelvika over Gevingåsen og til Stjørdal sentrum, hvor vi parkerte på torvet, hvor det var fullt av folk som ville se gammelsyklene. 2. etappe gikk over Skatval og til Steinvikholmen, hvor det var hornmusikk, 20 minutters innformasjon om festningen fra en kar fra fortidsminneforeningen. Ellers var det her kaffe og saft for å kjøle seg ned. 3. etappe gikk opp til Hegra og vi ble geleidet utenom E6 og E14 på meget fine motorsykkelveier. I Hegra ble det middag og skotthyll konkuranse. 4. etappe gikk  på sør side av Stjørdalselva og så over Gevingåsen, gjennom Hommelvik og tilbake til Storsand. Under løpet var det konuranser og det ble kåret vinnere i hver klasse. Leif Neverås, Leksvik tok hjem hovedpremien.

 

 

 

Zundapp K 800, 4 sylider og bokser.                                        BMW R12, 750 ccm 18 hK
Torvet på Stjørdal var fullt av folk som gikk rundt å så på motorsyklene. Steinviksholmen hadde fått ei flott ramme
 
Kjell Bardal mellom Leif og Unni Neverås.                             Middagen smakte fortreffelig.
 
 Per Naust på HD 1920 og 1914 Triumph i flott driv.
        
 
 

Flystemnet på Værnes

 

Flyshow på Værnes.

Det ble to dager med skikkelig flyhistorie. Det eldste, et Bleriot XI fra 1910 fløy søndag. Eieren hadde restauret flyet, og uttalte at å fly disse var å levendegjøre et museum. Det finnes bare en håndfull slike fly som er istand å fly. Med et slikt fly fløy Trygve Gran over Nordsjøen i 1914. Ellers var jagerne fra 2. verdenskrig Spitfire og Mustang representert og ble fløyet friskt, like så et Fokker DR1 fra 1917. Når en gjør en loop og spinn med et 97 år gammelt fly blir en imponert.

 

 

Klarte ikke å dy meg, anglo friker, til og med en Rolls Royce motor må en sette ei kanne under for å ta rede på oljelekkasjen. Sånn er det bare, noe vi som kjører motorsykkel alltid har visst!!!!!

 

 

Overfor er en Patt & Whitney stjernemotor, til venstre ventilklaringer og tenningsrekkefølge. 1-3-5-7-9-2-4-6-8

Til høyre et av de første britiske jagerflyene, Vampire. Ifølge speeker Jan Eirik Larsen, ble det lagd på sløyden. Det er lagd av finer!

 
Stiklestadløpet

 

 

 

 

 

 

 

 

Trondhjemsridtet 1919
 

Trondhjemsridtet 1919 er en videreføring av det tidligere Trondheimsrittet til NVMC. Tidligere gikk løpet enten fra Trondheim til Oslo eller omvendt, hvert 5. år i pinsa. Nå skal løpet gå Oslo - Trondheim og tilbake hver andre år, og være et svar på de store løpene Skåne rundt i Sverige og Skagenløpet i Danmark. Oslo - Trondheim - Oslo var slik det originale løpet gikk i 1919. Det er lagt ned stort arbeid med å finne veier utenom E6, og mest mulig i den originale traseen. Fra å være ett prøveløp for to år siden, ser det ut for at løpet er blitt populært, 105 personer deltok med 93 motorsykler. Det settes ei grense på motorsykkelens alder, i år var den på 1940 tallet, unntaket var en 16 åring på 1953 BSA Bantam som gjennomførte løpet med glans. Trondhjemsridtet 1919 er også blitt et internasjonalt løp, canadier, østerrikere, tyskere, nederlendere, dansker og svensker + ca 40 normenn deltok i år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kjell på tur til Valldal
 

 

Bilde fra Kjell Bardal, På tur fra Vårskjelven i Valldal.

Dette er tatt med utsikt mot Tafjord

 
Nasjonal motordag på Rinnleiret

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Nasjonal motordag ble holdt på Rinnleiret i år. Rinnleiret er en fin kulisse for arrangementet. Det ble ikke fullt så mange oppmøtte i år, skylden for det får vi legge på at Pinsa sto for døren og at det ble arrangert et amcar treff i nærheten. Like fullt var det et fint arrangement, morro var det at Moto Guzzi klubben hadde et nordisk treff på Rinnleiret.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Vømmøl 2014

 

Årets vømmølopptog hadde som tidligere veldig mange

skuelystne, det sto folk langs hele løypa, her fra Minsås plass.

 

 

 

 

 

 

 

Ikke alle veteranene var oppusset, denne Mazda 1300

har behov for rustsveising

 

 

 Hølmen Billag var med i år også,

de kjørte forskjellige idretter??? Desorientering, øl-rap,

 

 

 

 

 

.

 

Til høyre er Mersedesen til en av våre medlemmer,

 pyntet for anledningen.

 

 

 Sykepersonell må være på store idrettsarrangementer, her er både røde- og blå kors representert.

 

 

 

 

 

                                                                       

 

 

 

 Bussen vår var representert, et fint innslag.

 

 

 

 

 

 Volvo jeep , full bil med henger og tidsriktig kledd sjåfør.

 

 
 

Vårmønstring på Rinnleiret

 Vårmønstring på Rinnleiret. Kjell Bardal så skiltet og tok turen innom. Det endte med at han reiste derfra med premie for beste motorsykkel. Denne Hareyen ble først solgt til Argentina, deretter kjøpt tilbake til USA og New York. Der fant Kjell den, kjøpte den, og når har den fått nytt hjem i Skogn.

 
 
 Storvatnet rundt
 
 
17. mai i Steinkjer
 
Vårmønstring 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Søndagstur rundt Trondhjemsfjoden.

I allefall halvveis. 3 veteraner ble med, en 1973 Kawazaki H2 750 ccm, 1974 BMW R90, 1975 Kawazaki Z1 + en 2002 Kawa. Det ble et besøk hos er kar oppe i Byåsen, like over Pettersvingen. Disse Kawa karene er oppslukt av en 750 ccm med navnet H2, Den har en 3 sylinder 2 takt motor veldig rå for sin tid, men kjøre egenskapene var så som så, det hette at ramma måtte være hengslet på midten, så lealaus var den. Men populær er den og et godt eksemplar går for 4 ganger nyprisen.

 

 

 

 

 Harrytur til Storlien

Der hadde jeg fått innbydelse til Thamsløpet med oppmøte Lørdag kl. 10.00. Så da ringte jeg til Leif Bergner og lurte på om han også ble med og tok en tur dit, noe han sa ja til. Opp 07.00 koking av kaffe og sjekk hvor på Orkanger vi skulle møte. OBS!!! Ka sto det der. Lørdag 9.august 2014 det er jo lenge til. Ka gjør vi? Harrytur til Storlien ble løsningen. Mercen måtte få seg en skvett diesel på Stjørdal. Turen oppover gikk fint ett par stopper med litt kaffe. Vi handlet ett par pakker bacon pluss noe falukorv. På turen hjem fikk vi følge av en 75mod VW campingbil fra Sveits. Han hadde vert borte i tre uker til nå. Skulle nu videre nedover vestlandskysten før han dro hjem. Det morsomme var at han visste ingen ting om Norge, han hadde bare fått fortalt at det var veldig dyrt i Norge. En slik bil hadde han lett etter i over ett år, men fant til slutt denne hos nermeste nabo hjemme i Sveits.Vi hadde en kjempefin tur tross litt duskregn og noe kald luft der oppe. Møtte også en del mopeder (noen godt justerte på tur til Storlien).

 

 Vårslipp på Strandhølmen

Kjell Ivar har hatt vårslipp på Hølmen. Det fortelles ikke om de kom ut i vårsola i viltre kalvsprang.


.

 

   Haltvik`s Opel Kaptein.

 

Mopedgutta

Disse gutta fra Verdal dyrker sin intreresse for sine ungdomms mopeder. De driver aktivt med "Hillclimb i Reinslia  og tar jevnlig kveldsturer med svartkjelen i sideveska. Her er det snakk om 3.grads sosialt samvær. Søndag kom de til OK`n for å lete feil. Den ene mopeden, som i vinter hadde hatt full motoroverhaling,  klarte ikke Reinslia! De gleder seg til en av årets happening, årets Verdalsrace.

Feilen er funnet: Kilen til svinghjul var utslitt, og dermed ble tenningstidspunktet feil.

 

                                                                                   

Kjell

Kjell Bardal var ute og luftet seg og Harley`n 1. mai. Været var så som så, måtte ta turen innom Hydro Texaco på Verdal for en kopp varm kaffe. Onsdag 7. mai åpner MC-kafeen på Kirknesvågen, håper at også veteransyklene kommer.

 

 Kenneth`s Mærs.

 Er på salg, se Finn.

 

 
 Stein Gunnar Bjørgvik`s BSA A65 Tunderbolt